Sökmotoroptimering (SEO)

Vad är sökmotoroptimering (SEO)?

Sökmotoroptimering handlar i generella drag om att optimera din hemsida, innehållet på sidan och skapa kvalitativa länkar för att ranka bättre på Google. Tillsammans ger det din hemsida bättre position i sökresultaten, högre andel konverteringar från organiska sökningar på era produkter/tjänster och en större online närvaro inom er bransch.

Google räknar ut hur din sida ska ranka genom deras algoritmer som värderar och jämför din sidas innehåll med era konkurrenters sidor. Om du har bättre innehåll och bättre länkar från andra sidor som rankar högt hos Google så kommer du att visas överst och få en större del av klick-trafiken.

Algoritmerna som Google använder ändras ibland vilket gör det svårt för företagare att hänga med i vad som händer och kan göra att man tappar positioner mot konkurrenter som jobbar aktivt med sin optimering. Genom att utnyttja en SEO-specialist så gör ni ett aktivt val att synas bättre på Google och förbättra er konverteringsstrategi!

Över hälften av sökningarna hos Google sker idag via mobilen. En hemsida optimerad för mobilanvändare syns bättre i resultaten för mobilsökning.

Vad vinner man på sökmotoroptimering?

I Sverige sker det dagligen omkring 55 miljoner sökningar på Google. Vare sig det är efter en produkt eller en artikel om ett specifikt ämne så vill man få fram det mest relevanta resultatet. Över 75% av klicken från sökresultaten landar på sidorna som finns listade på första sidan. Du kan även fråga dig själv och personer nära dig, hur ofta tar du dig till nästa sida av sökresultaten när du söker efter något på Google?

Genom att aktivt jobba med sökmotoroptimering så kan du få en rejäl ökning i försäljning men även igenkännande. Du vill att dina produkter ska bli välkända inom din marknad och vara ett pålitligt val. Desto större närvaro du har med dina produkter, desto mer påminns kunder att du finns och du får en större andel återkommande kunder.

Lokal sökmotoroptimering

Är era produkter eller tjänster bundna till ett geografiskt område? Kanske har ni en sida för er butik som ni vill synas bättre på. Då är det lokal sökmotoroptimering som gäller! Genom att istället fokusera på SEO-arbetet närmre till ett område så kan ni se ett bättre resultat än om ni optimerar för hela Sverige.

Ett exempel: Ni har en lokal butik i Kalmar som säljer fiskeprodukter. När man söker på ”fiskespö” på Google så får man 127 000 sökresultat. Söker man istället på ”fiskespö kalmar” så får man endast fram 5 890 resultat. Långt ifrån alla jobbar med sin sökmotoroptimering men för att komma på första sidan så krävs det ett omfattande längre arbete med ”fiskespö” än med ”fiskespö kalmar”.

Klicken som ni får från en lokal sökning är även mer värdefulla än från en sökning som omfattar hela Sverige. Det är högre chans att personen som hittar er genom en lokal sökning slår till och besöker er för att köpa era produkter. Att kunna synas bättre på en lokal sökning ger er även mer legitimitet i området.

Gör det tydligt för era besökare vart ni finns. Med en strategi upplagd för att optimera ert innehåll på er hemsida mot ett lokalt område ökar ert igenkännande bland närboende och återkommande kunder.

Låter sökmotoroptimering intressant för dig eller ditt företag?

Skicka in era uppgifter så kontaktar jag er så snart som möjligt!